First week High School - Reisverslag uit Apple Valley, Verenigde Staten van Maud Jane Reddingius - WaarBenJij.nu First week High School - Reisverslag uit Apple Valley, Verenigde Staten van Maud Jane Reddingius - WaarBenJij.nu

First week High School

Blijf op de hoogte en volg Maud Jane

15 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Apple Valley

First week High School

Deze eerst week op mijn nieuwe school is voorbij gevlogen. Vorige week vrijdag hebben wij (de 4 vrouwen van het gezin) nog even van onze laatste vrije dagen genoten en zijn we gaan shoppen in Ontario. Daar heb je een mall met alle winkels die je kunt voorstellen. Het is in totaal een mijl lang. Dat is 1,6 kilometer… Zaterdag zijn we naar een GymKhanna geweest met 4 paarden. Daar heeft het gezin rodeo gereden. Heel gaaf om te zien. Volgende keer mag ik meedoen;)

Afgelopen maandag was het dan zo ver, mijn eerste schooldag. En WOUW, het schoolsysteem in de US is 90% anders dan in Nederland. We beginnen de dag om 07:30 (word pas wakker na de 2e les). Ik heb deze week al meegemaakt dat kinderen in slaap zijn gevallen, hun hoofd van de docent afgewend, oogjes toe en proberen niet te snurken…
De leraren geven anders les. Ze hebben een powerpoint met informatie, die info moeten wij overschrijven en dat is dan wat we moeten leren voor de test. Best saaie en simpele weg om les te geven.
De leraren zijn wel heel geïnteresseerd in mij en Nederland. Ze maken heel veel grapjes en praten zo’n 2/3e van de lestijd. Ze staan heel veel toe, waardoor het hele systeem langzaam in elkaar begint te storten. Leerlingen krijgen steeds minder respect voor de docenten. Ik dacht dat het in Nederland al erg was, maar hier is het nog veel erger. Docenten zijn apen relaxed, als je streng bent word je weggepest door de leerlingen. Het niveau is tot nu toe té makkelijk. Zo makkelijk dat het zelfs een beetje saai is. Omdat ik al geslaagd ben in Nederland is het veel herhaling, vooral bij wiskunde, biologie en natuurkunde. Ik heb nooit natuurkunde gehad en wilde het daarom hier uitproberen. We hebben het deze week elke dag gehad over het metric system (van meters naar kilometers omrekenen, van mm -> cm etc). Ze gebruiken hier miles, foot, inches etc. dus voor de leerlingen hier is het ingewikkeld, maar voor mij is het 1+1=2. Ook hebben we de scientific notiation ‘geleerd’, ook dit kende ik al binnenstebuiten. ( 967800 korter schrijven als 9,678 x 10^5)

Mijn rooster is elke dag hetzelfde. Elke dag begin ik met Statistics (deel van Wiskunde), daarna Biologie, natuurkunde, government & History, Psychologie (ECHT SUPER GAAF!) en we sluiten de dag af met Engels. Mannnn, Engels is zo kapot saai. De docent heeft de neiging om over haar zielige leven te praten; dat ze single is, dat ze Californische mensen niet leuk vindt (wat doe je hier dan??!) en dat ze zo zielig is vanwege haar versleten knie. Ik haat het als mensen zielig doen en om aandacht vragen, vooral als ze 54 jaar oud zijn… gewoon triest.
Mijn biologie docent daarentegen is echt super gaaf. Per les (per dag) vraagt hij zo’n 6 dingen over Nederland of het schoolsysteem. Mijn Stats docent is komisch. Hij is super vet en eet de hele dag door. Hij heeft nul conditie. Als hij praat moet hij om de minuut adempauze houden omdat hij buitenadem is. Hij is dus constant aan het hijgen alsof hij een marathon aan het rennen is. Mijn government docente is heel lief en grappig. Ze is half mexicaans en heeft een soort macho gedrag met ziet er heel streng en hoffelijk uit.

Ik kan goed opschieten met de kinderen op school. Omdat ik een exchange student ben loopt dat nieuws dat ik op hun school zit als een lopend vuurtje. Ook al zijn er 2500 studenten op school. Mijn schoolgebouw is HUGE. Echt ongelofelijk. Mijn school kent niet 1 gebouw, maar allemaal barakken (niet denken aan iets slobberigs). Er zijn zo’n 24 barakken die bestaan uit 5 klaslokalen. Dan hebben we nog een mega gymzaal waar ook alle dances en basketball matches zijn. Ook hebben we een bibliotheek en office. De totale campus is zo'n 20/30 acres. Dat is zo’n 101,2 km2. We hebben 6 tennisvelden, een baseballfield, American footballfield, soccerfield, basketballfield, volleyballfield, en een bandfield waar ze oefenen. Als je een ‘rondje’ om de school zou wandelen ben je denk ik 20 minuten bezig.
School eindigt elke dag om 14:30. Om 14:45 start mijn tennis practice tot 16:45. Het is zwaar aangezien het hier elke daag 100 degrees Fahrenheit is (38 graden celcius) maar ik kijk elke dag uit om weer op het veld te staan. We hebben 24 tennisspelers enn twee teams. De beginners en de gevorderde. Ik behoor gelukkig tot de gevorderde. (en neee, niet omdat ik een exchange student ben MAM). Na tennis loop ik of naar huis (30min) of ik word opgehaald door mijn hostsister die haar eigen auto heeft. Als ik thuis kom ga ik vaak mijn paardje Daisy rijden of 2 Engelse paarden dressuren.

Aangezien ik hier nu 2 weken ben zijn er natuurlijk wel wat dingen die ik zelf anders zou doen in huis en waaraan ik me stoor. Ze hebben de neiging nogal veel ruzie te maken over kleine dingen, wat ik echt heel vervelend vind aangezien ik daar niet aan gewend ben en voor mij de sfeer naar beneden haalt. Maarja, life isn’t always sunny and easy.
Ik geniet nog steeds met volle teugen en heb het gevoel dat ik hier al 2 maanden ben ipv 2 weken.

Hoe gaat het met ons kleine kikkerlandje, nog spannende dingen gebeurd?

-XX Maud

  • 16 Augustus 2013 - 07:13

    Britt:

    Hihi Maudje!
    Wat klinkt die school cool zeg! Zooo groot! Wel echt tering heet om te sporten zeg! Wij gaan morgen weg uit Barcelona! We hebben het heel leuk gehad ook met Camille en Naomi! Wanneer kunnen we weer skypen?
    Ik mis je!
    X

  • 16 Augustus 2013 - 07:33

    Anniek:

    Ha lieve Maud,
    Wat ontzettend leuk om te lezen! Wat moet dat worden met het onderwijs daar? In ieder geval lijkt school een goede buffer voor sommige momenten thuis! Ik stuur je een mail want ik heb het idee dat dit niet privé is. Kus mama

  • 16 Augustus 2013 - 12:25

    Willem:

    Ha Maud,
    een sterk verhaal. Leuk geschreven. En op één punt een wel heel sterk verhaal. Nu je toch elke dag in het metric system onderwezen wordt en aan het rekenen bent: laten we even stil staan bij het rondje om de campus. De totale campus is zo'n 20/30 acres, maar dat is niet “zo’n 101,2 km2”. Als dat correct was zou je er niet in 20 minuten omheen kunnen wandelen. 100 km2 is 10 x 10 km, en dat betekent een “rondje” van 40 km lopen en daar zou je een flinke dag mee zoet zijn, als je het al zou halen in een temp van 38 graden Celcius. 20/30 acres is meer in de buurt van 10 hectare (1 acre = circa 0,4 hectare), zeg 10 X 100 x 100 m2= 100.000 m2. Dat zou betekenen dat de campus een vierkant “rondje” is van circa 320 x 320 m – misschien is de campus wel helemaal niet vierkant, maar dat maakt niet uit -, dus 1280 m lopen en met een loopsnelheid van 5 km per uur zou dan in een kwartiertje moeten kunnen, zeg 20 minuten bij die temperatuur van 38 graden.
    XxW

  • 17 Augustus 2013 - 07:32

    Ed:

    Hee Maud,

    Heel leuk om te horen hoe het je vergaat. Lijkt me eennreeele beschrijving van wat daar de gewoonte is. Het is toch een bijzonder land, met voor ons soms vreemde gewoonten en normen. Je dagen zijn lekker vol, je ziet veel en dit zul je nooit meer vergeten.

    Wij zijn dinsdag - na 27 uur reizen van deur tot deur - weer in NL aangekomen. Was een fantastische vakantie. Ben trots op Roderick en Veerle, die zich top hebben gedragen, gedurende de hele reis. Was een geweldig weerzien met dit boeiende land. In vergelijking met 19 jaar geleden is er toch wel wat veranderd: drukker, meer plastic afval, meer verkeer. Maar nog steeds geweldige natuur, vriendelijke en tolerante mensen, en enorme afwisseling in de streken door de verschillende etnische groeperingen en religies. Verfrissend om met tolerante gelovigen te spreken. Ze geloven zelf, vinden hetnprima als jijndit niet doet en kunnen leven en laten leven. In Bukkitingi arriveerden we aan het eind van de Ramadan, terwijl de islamieten nog vasten. Vragen ze in restaurants vriendelijk of je niet opmhet terras wilt gaan zitten maar binnen uit respect en pieteit voor de vastende gelovigen. De vrouwen van de islamitische Minang Kabauw hebben een dominante positie in een matriachale cultuur. Zij zijn de baas, ook al staat de man naar buiten toe door zijn baan of de ritulen in het gezin meer opmde voorgrond ('de man de eer, de vrouw het bezit'). Zij bepaalt ook hoe de opvoeding van de kinderen wordt ingevuld.

    Ons eindstation was een tropische verrassing, die Cubadac Island heet. Een luxeresort op een onbewoond eiland met een eigen huisje voor Dominiek en mij en Roderick en Veerle. Maximaal 35 gasten, gezamenlijk ontbijt, lunch en diner, heerlijk converseren met erg aardige en bereisde gasten, snorkelen, strand, beachball, lezen, luieren en ... Waterskieen voor de kids. Roderick als eerste van de groep, die het in een keer lukt, alsof hij het al jaren doet, Veerle en een Frans meisje van 16 in de tweede poging. Hier hadden we het nog wel langer kunnen volhouden. Dinsdagochtend om 06.45 uur geland. Kids al weer druk met vrienden, Dominiek en ik al weer vrijdag gewerkt. Volgende week zit mijn agenda propvol met twee lange avondbesprekingen en ook nog PSV - Milan voor de champions league.

    Have fun en tot gauw,

    Ed

  • 19 Augustus 2013 - 17:18

    Veerle:

    heey grote nicht,

    ik ben heel erg blij voor je dat je het zo erg naar je zin hebt. ik mis je wel hoor! wat grappig dat het onderwijs daar zo anders is. veel leuker om nog een jaartje daar te doen dan hier! ik ben vandaag weer voor t eerst begonnen met school :( wel leuk om mijn vrienden enzo te zien! ohhja en ik heb een foto van jij en ik op t feest van opa en oma in mijn agenda geplakt!
    heel veel plezier
    xx veerle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Apple Valley

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Maart 2014

A Georgia life

26 Januari 2014

Heading to a new adventure

16 September 2013

Maud, die ekte Amerikaan

26 Augustus 2013

1 month America

15 Augustus 2013

First week High School
Maud Jane

Volgend schooljaar ga ik een jaar naar Amerika. Ik ga naar High School en woon in een gastgezin. Ik ben geplaatst in Californië in een gezin met 3 kinderen en 5 paarden! Ik heb onwijs veel zin in mijn jaartje abroad. In het begin zal ik wat meer reisverslagen schrijven. Verderop in het jaar zal het zo'n 1 keer in de 2 weken zijn. En ik zal natuurlijk veel foto's uploaden. Liefs Maud Jane

Actief sinds 05 Juli 2013
Verslag gelezen: 530
Totaal aantal bezoekers 9132

Voorgaande reizen:

05 Juli 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: